We moeten blijven geloven in wat mensen wél kunnen

Een begrip in de regio dat ooit is begonnen als ‘Mombas Service Group’. Inmiddels actief in kleine post en brievenbuspakketjes in geheel Nederland. Dan hebben we het over MSG. Ondernemer en mede-eigenaar Arjan Kleizen deelt zijn verhaal met ons. Hij vertelt over zijn eerste kennismaking met sociaal ondernemen en waar je als sociaal ondernemer mee te maken krijgt.

Er is geen trouwere medewerker dan iemand uit de doelgroep die het naar zijn zin heeft!

Vertrouwd en herkenbaar

“Ja Mombas Service Group. Zo is het inderdaad begonnen. Wist je dat het destijds vernoemd is naar de kinderen van de toenmalige eigenaar? We hebben het veranderd naar ‘Machtig Snel Geleverd’. Ook ‘Makes Sending Great’ passeerde de revue. Maar uiteindelijk hebben we er gewoon MSG van gemaakt. Een herkenbare en vertrouwde naam. Bekend bij de mensen. Wel hebben we de payoff ‘Brengt iedereen meer’ toegevoegd. Doelend op onze dienstverlening en de eigenschappen van een sociale onderneming, wat we sinds 2012 zijn.”

Klein spoedkoeriersbedrijfje

De huidige directie van MSG wordt gevormd door Gerco, Lars en Arjan. Toen Arjan in 2012 instapte zag het bedrijf er nog heel anders uit. “Destijds waren we nog een klein spoedkoeriersbedrijfje in Enschede. Momenteel hebben we meer dan 500 medewerkers. We zijn landelijk actief en marktleider in sommige regio’s. Zo werken we in Twente, Groningen, Tilburg, Noord- en Midden-Limburg en per 1 januari 2025 in Haarlem. Binnenkort ook in Zuid-Limburg met 220 medewerkers. Vaak starten we vanuit een overname van een sociaal ontwikkelbedrijf.”

Zero emissie

Eind 2024 besloot MSG de focus van hun werkzaamheden te verleggen “De pakketmarkt groeit en is daarmee verleidelijk. We zijn daar even in meegegaan, maar het bleek om twee redenen niet houdbaar. Financieel en als sociale onderneming heb je niks te zoeken in de pakkettenmarkt. Ondanks hoge volumes bleven we erop toeleggen. Dus hebben we besloten: we stoppen ermee. De focus gaat weer volledig op brievenbuspost en kleine zendingen. Sociaal en duurzaam. Daar zit onze kracht.”

Blijven groeien

Hoewel de postmarkt krimpt, heeft Arjan toch vertrouwen in deze keuze. “Er is minder post die bezorgd moet worden, maar het is nog steeds erg veel. En het aantal bezorgende partijen neemt ook af. Er worden 1,6 miljard poststukken bezorgd en Post NL doet daar 94% van. Elk procent is dus 16 miljoen extra poststukken. Er is dus alle ruimte om verder te groeien met juiste dienstverlening, prijs en marktbenadering.”

Spaanse bank

En wat één van de grootste uitdagen bij MSG was? “Makkelijke vraag. Het verkrijgen van een financiering! Banken staan écht niet te springen voor een impactonderneming. Het meeste hebben we gelukkig zelf kunnen financieren. Maar mijn partner heeft bijvoorbeeld ook geld geleend bij een Spaanse bank. Omdat het in Nederland niet lukte. Een lening voor een boot heb je zo geregeld, maar voor een impactonderneming is er weinig mogelijk. Absurd. En nu nog steeds geeft de bank niet thuis bij groeifinancieringen. De combinatie van de postmarkt waarin we actief zijn en onze niet-winstgevende, sociale inslag maken ons niet geliefd bij de banken.”

Bedrijf in Portugal

Dat Arjan vandaag de dag een sociale onderneming runt, had hij na zijn studie niet gedacht. “Ik heb de textielopleiding in Enschede gevolgd. Ooit droomde ik van een eigen textielbedrijf in Portugal. Dus dat ondernemen zat er altijd wel in. Maar toen ik afstudeerde, lag de industrie daar stil. Dat werd ‘m dus niet. Na een aantal jaar in de textiel te hebben gewerkt kwam ik bij de DCW. De sociale werkvoorziening van de gemeente. Hier heb ik voor het eerst kennisgemaakt met het sociaal ondernemen en mensen met ‘een afstand tot de arbeidsmarkt’. Daar heb ik geleerd hoe je daar bewust en goed mee omgaat.”

Drang om te ondernemen

“Na zes jaar ambtenaar zijn, wist ik dat het tijd was voor iets anders. MSG kwam op mijn pad en de drang om te ondernemen was er nog altijd. Die kans heb ik toen met beide handen aangegrepen. Waar ik bij de gemeente eigenlijk mensen naar buiten heb geleid vanuit de sociale werkvoorziening, halen we bij MSG juist mensen binnen. Een mooie stap. Want de mensen uit de doelgroep zijn de meest trouwe en loyale mensen die je kunt hebben.”

Iedereen blijft

Hoe komt een impactondernemer als MSG aan zijn personeel? “Gemeenten leveren mensen aan vanuit de doelgroep. In het begin waren dat vrijwel alleen gedetacheerden via SW-bedrijven. Doordat de instroom in SW stopt, komen steeds meer mensen vanuit de participatiewet bij ons in dienst. Daardoor kunnen we groeien en hebben we geen personeelstekort. En iedereen die hier komt, blijft. Omdat ze zich gewaardeerd voelen.”

Baan passend bij medewerker

“Dit werk past heel goed bij een bepaalde groep type medewerkers. Uit verschillende doelgroepen. En ze moeten echt wat kunnen. Denk aan zelfstandig werken, fysiek tot wat in staat zijn, lezen, schrijven en communiceren omdat ze veel buiten komen en (onbekende) mensen zien. Dit is niet voor iedereen weggelegd die in aanmerking komt voor een participatiebaan of sociale werkvoorziening. Voor degene die dit wel kunnen is dit de ideale baan. Wij maken de baan namelijk passend bij de medewerker, in plaats van andersom. En dat is maatwerk, want niemand is hetzelfde. Met goede begeleiding kunnen ze veel meer dan ze zelf voor mogelijk hadden gehouden. Zoals aangetekende post afleveren, aanbellen en laten tekenen.”

Iedereen wordt er beter van

Arjan is trots op de maatschappelijke rol die MSG vervult. “Ons hart ligt bij de post én bij de mensen die het bezorgen. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zijn bij ons de kern. Als je daar serieus mee omgaat, help je niet alleen die persoon, maar ook zijn gezin, zijn omgeving. En het bedrijf wordt er ook beter van! We draaien nu met drie man in de leiding en zijn een platte organisatie waarin iedereen meetelt. Als we deze initiatieven niet in stand houden, kost het de maatschappij juist meer. We moeten blijven geloven in wat mensen wél kunnen.”

Tip voor andere (sociale) ondernemers

“Als je snel geld wilt verdienen, moet je dit niet doen. Sociaal ondernemen vraagt om een lange adem. Tijd, geduld en inzet. Als je denkt aan de lange termijn en écht verschil wilt maken, dan zeg ik: ga ervoor. Je moet het gewoon doen. Want de voldoening is enorm. Er is geen trouwere medewerker dan iemand uit de doelgroep die het naar zijn zin heeft. Het vraagt maatwerk, elke dag weer. Maar met goede begeleiding zie je mensen stappen maken die je niet voor mogelijk hield. Dat is het mooiste wat er is.”

MSG Post en Koeriers B.V.

Impactcategorieën

  • Arbeidsparticipatie
  • Circulair en duurzaam
  • Milieu

Keurmerken sociale ondernemingen

  • PSO Nederland Trede 3 & 30+ ABW
Bekijk het profiel van MSG Post en Koeriers B.V.

Deel dit ondernemersverhaal via:

Ondernemersverhalen