GreenGiftBox

Vind alle informatie over dit bedrijf.

Labels

Social Enterprise Nederland

Laten we beter kiezen

GreenGiftBox is opgericht omdat wij willen leven in een wereld waar het maken van sociale en duurzame keuzes normaal wordt. Zo stoten we minder CO2 uit, gebruiken we minder plastic en laten we meer mensen meedoen op onze arbeidsmarkt.

Waarom is Greengiftbox opgericht?

Hoe het begon

Zo’n acht jaar geleden had de kerstpakketten -en relatiegeschenken branche nog niets met de term duurzaamheid. Sterker nog, door het uitdelen van kerstpakketten ontstond vaak vervuiling. Daar moest verandering in komen. GreenGiftBox zag een kans om dat anders te doen. Niet nog meer ‘rommel’ toevoegen aan de wereld, maar een duurzame bijdrage leveren aan de kerstpakkettenmarkt. Alle pakketten en geschenken die worden

aangeboden door GreenGiftBox hebben maatschappelijke impact. Ze zijn goed voor de gever, de ontvanger én de maker. De geschenken komen tot stand in samenwerking met sociale ondernemingen, die zich inzetten voor een inclusieve samenleving of een positieve verandering willen realiseren in de productieketen.

Groeiend bewustzijn

Waar duurzaamheid lange tijd een thema was voor een kleine groep mensen, is er de laatste jaren een positieve kentering te zien. Consumenten maar ook bedrijven hebben er steeds meer behoefte aan en zoeken actief naar duurzame en/of sociale alternatieven voor producten en diensten. GreenGiftBox draagt bij aan deze toename van bewustwording en wil graag een definitief kantelpunt realiseren.

Missie en Visie

Missie en visie

GreenGiftBox wil impact creëren door het leveren van duurzame relatiegeschenken en kerstpakketten. De producten zijn gerecycled, circulair of Fairtrade, vertellen een verhaal én zijn gemaakt door mensen die anders moeilijk toegang krijgen tot de arbeidsmarkt.

Door een duurzaam alternatief te bieden op de behoorlijk verzadigde markt van geschenken, draagt GreenGiftBox een steentje bij aan een meer duurzame, circulaire -en inclusieve samenleving.

Wat is het probleem

In onze huidige economie kopen we producten en diensten met een product- én een impactwaarde. De productwaarde is financieel, maar de impactwaarde kan positief of negatief zijn.

Waarom is het nog niet opgelost?

Omdat wij niet geloven dat je mensen kunt verplichten om beter te kiezen. Ons systeem is daar nog niet aan gewend. En als we realistisch zijn; (grote kans dat) niet iedereen van jouw bedrijf hetzelfde (cadeau) wilt. We kunnen je niet dwingen om groen te kiezen maar we kunnen je wel meer kennis laten maken met de groene wereld.’

Hoe we onze missie waarmaken

De manier waarop GreenGiftBox haar missie realiseert is drieledig:

1. Vertellen

GreenGiftBox deelt op verschillende manieren de verhalen achter de

producten die zij aanbiedt. Hierdoor wordt meer bewustwording voor

duurzame alternatieven voor producten/ geschenken gecreëerd.

2. Verkopen

GreenGiftBox verkoopt duurzame en sociale producten (gerecycled,

circulair, fairtrade) en hanteert daarbij een eerlijke en transparante

werkwijze: ‘no cure, no pay’.

3. Verbinden

GreenGiftBox verbindt actief sociale ondernemers en bedrijven die op

zoek zijn naar duurzame cadeaus. Op het platform en in de Learning Community.

Zo maken we het verschil

Met wie we onze missie waarmaken: Stakeholdersanalyse

Het verschil maken doet GreenGiftBox samen met vele, zeer verschillende

partners. Van opdrachtgever tot sociaal ondernemers. Een breed pallet aan

partners die mogelijk ook in de komende jaren nog verder toeneemt.

Bijdrage aan een beter milieu

Het productaanbod

Bij GreenGiftBox worden zoveel mogelijk alleen gerecyclede, sociale of circulaire producten aangeboden. Op deze manier wordt er een duidelijk statement gemaakt, van hoe het anders kan én zou moeten. Ook aan de verpakking is gedacht: de GreenGiftBoxjes worden gemaakt van gerecyclede jeans en de vouchers van tomatenpulp. En er is bewust gekozen voor het gebruik van digitale codes, waarmee de eindontvanger zelf een geschenk kan kiezen.

Het verhaal van de leverancier en/of het product staat bovendien centraal: GreenGiftBox neemt mensen graag mee in de achtergrond van het product en de leverancier, ook om meer bewustwording te creëren voor duurzame alternatieven voor producten/ geschenken.

Bijdrage aan een beter milieu

Door de manier van werken van GreenGiftBox wordt er o.a. bijgedragen aan het hergebruiken van materialen en het verminderen van het gebruik van plastic en ander onnodig afval. Zo wordt er tegelijkertijd een vuist gemaakt tegen de hedendaagse wegwerpcultuur en vervuiling, waarbij bijvoorbeeld plastic grotendeels in de zeeën en oceanen terecht komt. Door steeds op zoek te blijven naar alternatieve materialen, is GreenGiftBox een inspiratie en voorbeeld voor andere ondernemingen in hoe het anders kan.

GreenGiftBox helpt ook bedrijven om groener te worden op het gebied van duurzame geschenken, door advies te geven en meer duurzame geschenken aan te bieden.

Daarnaast is GreenGiftBox altijd op zoek naar vernieuwing binnen duurzaamheid. Op zoek naar nieuwe mogelijkheden van duurzaam producten aanbieden, duurzaam producten laten produceren en met deze innovatieve bril altijd een voorbeeld zijn voor andere organisaties. Wij helpen door jouw personeel te verrassen met groene en sociale cadeaus. Door met de GreenGiftBox samen te werken en cadeaus uit te zoeken draag je namelijk bij aan een betekenisvolle economie. Want onze webshop zit vol met hippe en trendy producten van sociaal ondernemers. En die zijn beter voor het klimaat, het milieu en de mens.

De Sustainable Development Goals

De Sustainable Development Goals

GreenGiftBox levert een directe bijdrage aan Sustainable Development Goal (SDG) nummer 12: ‘verantwoorde consumptie en productie.’

Door de samenwerking met duurzame leveranciers, levert GreenGiftBox indirect ook een bijdrage aan overige SDG’s waarbij elke leverancier zijn eigen focus heeft.

Juist door de samenwerkingen met alle partijen wordt de impact groter en kunnen doelen gerealiseerd worden. Als verbindende partij gelooft GreenGiftBox ook sterk in de impact van SDG nummer 17.

Wij leggen de focus op de volgende doelen:

1 Geen armoed en 2 Geen honger

* Return to Sender, Ecowings, YouBeDo, A Beautiful Story, Tony;s Chocolonely.

4 Kwaliteitsonderwijs

* Return to Sender, Correctbook

6 Schoon water en sanitair

* Marie-Stella-Maris, NoMorePlastic

8 Waardig werk en economische groei

* Sociale werkvoorziening Reinaerde, i-did, Rescued, Koeckebackers, Mooi door Mij,

* Yumeko, Yoshiko, Blossombs

12 Verantwoorde consumptie en productie

* Ecowings, Rescued, i-did, YouBeDo, NoMorePlastic, Blossombs, Moyu, Bridging Company, You Lucky Bird

13 Klimaatactie

* Ecowings, BoWeevil

14 Leven in het water

*NoMorePlastic

17 Partnerschap om de doelstellingen te bereiken.

* Dit geldt voor al onze leveranciers waar we mee samenwerken.

Theory of Change

Financien & Impact

De balans tussen impact maken en financieel resultaat

GreenGiftBox is een BV en daarmee een commerciële organisatie.

Maar winst maken staat niet voorop. Er is altijd de balans tussen maatschappelijke winst en financiële winst. Daarnaast wordt standaard 3% van de winst gedoneerd aan goede doelen.

De geldmiddelen van de BV bestaan uit baten voortgekomen uit dedoor de BV ontplooide activiteiten. Er wordt niet meer vermogen aangehouden dan redelijkerwijs nodig is voor de continuïteit van devoorziene werkzaamheden ten behoeve van de doelstelling.

GreenGiftBox is in 2022 van een eenmanszaak in een BV omgezet. Hierdoor zijn er nog geen jaarcijfers bekend en kunnen dus nog niet gepubliceerd worden. Zodra deze bekend zijn, kunnen ze bij ons opgevraagd worden.

Impact first en groei

GreenGiftBox wil graag blijven groeien. Groei die ten dienste staat van de impact die de organisatie kan maken, een ‘impact first organisatie’. GreenGiftBox wil zowel impact maken in de keten van productontwikkeling (van grondstof tot verpakking), als in de samenwerking met partners (van het opleiden van sociaal ondernemers tot kennisuitwisseling).

Door te blijven groeien kan GreenGiftBox niet alleen meer mensen inspireren met hun verhaal over het belang van duurzame producten, maar ook ervoor zorgen dat meer mensen aan het werk kunnen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Of eigenlijk moeten we zeggen dat de arbeidsmarkt een afstand heeft gecreëerd tot veel mensen en dat kan anders. Hoe meer GreenGiftBox verkoopt, hoe meer mensen er aan het werk kunnen bij de verschillende productleveranciers waar GreenGiftBox mee samenwerkt.

Financieel gezond

GreenGiftBox wil graag groeien, in de zin van meer aandacht voor en afname van duurzame producten en meer mensen aan het werk krijgen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Financieel gezond zijn om te kunnen blijven bestaan en impact te kunnen maken is hierbij van belang. Ons beloningsbeleid is dat wij werken met een factor: 1,2 voor de hoogste en de laagste medewerker.

Per jaar wordt er 50% geherinvesteerd in de organisatie, waarmee de zekerheid gecreëerd wordt dat GreenGiftBox kan blijven bestaan. Deze 50% blijft als liquiditeit op de bank staan, om vooraf in te kunnen kopen en de leveranciers binnen 14 dagen te kunnen betalen. Hierbij speelt GreenGiftBox vaak als bank voor de sociaal ondernemers. Hoe groter de opdracht, hoe groter de liquiditeit moet zijn. Dit is ook van belang voor het kunnen blijven investeren in kennis en marketing en het verbeteren van systemen. Zo stimuleert GreenGiftBox groei door financieel draagvlak te kunnen bieden en op te treden als tussenpartij tussen de opdrachtgevers en de producten van de sociaal ondernemers. Dit zorgt voor risicovermindering voor de sociale organisaties en dit is mogelijk omdat GreenGiftBox als organisatie financieel gezond is.

Organisatie

Organisatie

Opzet organisatie

GreenGiftBox is in 2015 als éénmanszaak opgericht en heeft in 2022 een BV opgericht volgens de principes van de Code Sociale ondernemingen.

Sociaal ondernemen

We werken veelal met sociale ondernemers. Onze inpakcentrale is Reinaerde waar mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt werken. Onze GreenGiftBoxjes zijn gemaakt door de Bridging Company waar mensen werken die wat meer begeleiding nodig hebben. Deze boxjes zijn gemaakt van oude jeans. Ook onze vouchers zijn gemaakt van tomatenpulp en gevouwen door de Bridging Company.

Adviesraad

GreenGiftBox heeft een adviesraad die gevraagd en ongevraagd advies geeft en mee bewaakt dat de impact ook in de toekomst geborgd blijft. In de adviesraad zitten belangrijke stakeholders zoals impactmakers.

Kies je mee?

GreenGiftBox houdt van omdenken en wil laten zien dat het anders kan. Het is toch heerlijk om verrast te worden met mooie cadeaus en verhalen? Voor jezelf, voor de maker en voor een groenere wereld.

Doe jij ook met ons mee?

Team GreenGiftBox

Een betere wereld begint bij bedrijven...

Het zou normaal moeten zijn, producten die vrij zijn van illegale kinderarbeid, moderne slavernij of milieuschade. Toch liggen de winkels vol met producten die worden gemaakt onder deze omstandigheden. En zijn er bedrijven die geen verantwoordelijkheid nemen voor hun gehele keten, waardoor deze problemen blijven bestaan. Daarom is wetgeving belangrijk, om daar een einde aan te maken!

GreenGiftBox laat zien dat je commercieel succesvol kunt zijn en tegelijkertijd op kunt komen voor mensenrechten en het milieu. Wij zijn daarom voor de wet Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. En wij zijn niet alleen: 80% van Nederland wil deze wet ook. Toch wil een deel van de politiek nog niet luisteren, dáárom laten we van ons horen! Jij ook? Deel deze post en spreek je uit. Want waar een wil is, is een wet! #WetgevingNu.

Deze campagne doen we samen met heel veel andere sociale bedrijven en MVO Nederland. Misschien heb je de truien voorbij zien komen, gemaakt gisteren in de eendaagse Sweatshop in Den Haag.